1989d « Debussy’s La Terrasse : An Essay in Esthesic Analysis », Analyse Musicale n°16 bis, Paris (traduction anglaise de 1989c)

 

1995 c Meaning and behavior patterns : The creation of meaning in interpreting and listening to music in Tarasti Eero (ed). Musical Signification Essays in the Semiotic Theory and Analysis of Music,(2ème congrés international sur la signification musicale ICSM 2, Helsinky, 1988). Mouton de Gruyter - Berlin - New York.(repris en français dans 2019c)

 

1995 d « The Construction of Musical Form by the Listener in Debussy’s La Terrasse des Audiences du Clair de Lune »in Helga de la Motte-Haber et Reinhard Kopiez Der Hörer als Interpret (l’auditeur comme interprète), Peter Lang, Francfort sur Main.

 

1998a “Music Analysis and Reception Behaviours : Sommeilby Pierre Henry”, Journal of New Music Research, Vol 27 n° 1-2, Swets & Zeitlinger, Netherlands, pp 13-66. Publié en français dans 2013 a.

 

2007a « Toward an Analysis of Compositional Strategies », CircuitVolume 17 n°1, Montréal. (Traduction de 1989e).

 

2007d “The technological era of ‘sound’: a challenge for musicology and a new lease of social practices” (L’ère technologique du « son » : défi pour la musicologie, renouveau des pratiques sociales), Organised Sound, vol.12 n°3 Cambridge Univ. Press.

 

2009c « Schaeffer and Research » (traduction de 2008a), in Pierre Schaeffer, Polychrome Portraits, Paris, INA.

 

2009d « Analysing the first spontaneous musical behaviour : a pedagogical and anthropological objective » (symposium : Sound explorations from the ages of 10 to 36 months), in A.R. Adessi & S. Young (Eds) (2009) MERYC2009. Proceedings of European Network of Music and Reserarchers of Young Children, Bologna (Italy). Bononia University Press.

 

2010d (avec Silvia Cornara) «Sound explorations from the ages of 10 to 37 months : the ontogenesis of musical conducts », Music Education Research, vol. 12 number 3 September 2010. 

 

2016  e  « Postscript: Music composition, creativity and collaboration – an old story, only recently told  »,  Musicae Scientiae September 2016 20: 457-461, Special issue: Tracking the creative process in music, Nicolas Donin and Caroline Traube (ed.)

 

2017 d  « The Ontogenesis of Musical Conducts and its Pedagogical Implications », Multi-authored e-volume (Avra Pieridou), Early Childhood Music Education in the Mediterranean : Raising Children’s Musicality, Evaluating Music Learning and Enabling Teachers’ Preparation, C.C.R.S.M. Cyprus Centre for the Research and Study of Musicp.77-90

 

2020 a "The invention of sound", traduction de 2004 e (par  Adrian Mróz, univ. Krakov), MusiMid, Brazilian Journal of Music and Media Studies V. 1 n. 1 jan-abr 2020.

 

2020 c En ligne  An ongoing path towards musical education: Creative Pedagogy ;Una avenida abierta a la educación musical: la pedagogía de la creación Site OMEP (Organisation Mondiale pour l'Education Préscolaire )